De eerste week na de geboorte

De hielprik en gehoortest

Iedere pasgeboren baby krijgt een hielprik en ook een gehoortest. Dat gebeurt in de eerste week na de geboorte. Een medewerker van het screenteam komt bij jullie thuis om de hielprik en de gehoortest te verrichten.

Sam-163-800

Hielprik

Er wordt wat bloed afgenomen uit de hiel van je pasgeboren kindje. Als jij en je kindje langer in het ziekenhuis moeten blijven, wordt de hielprik in het ziekenhuis afgenomen. In een laboratorium wordt dit bloed onderzocht op een aantal zeldzame ziektes. Tijdige opsporing en behandeling van deze ziektes voorkomt of beperkt zeer ernstige schade aan de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van jullie kindje. De meeste ziektes zijn niet te genezen maar wel te behandelen met bijvoorbeeld medicijnen of een dieet.

Meer informatie over de hielprik vind je op de website van RIVM.

Gehoortest

De gehoortest is een snelle en pijnloze test waarbij er gemeten wordt of er mogelijk problemen zijn met het gehoor van je kindje. De screener doet een zacht dopje in het oor van je kindje. Het dopje is verbonden met een meetapparaat. Dit apparaat meet het gehoor. De test duurt enkele minuten en doet geen pijn. Je kindje merkt er nauwelijks iets van en slaapt meestal rustig door. Soms is het resultaat niet helemaal duidelijk en moet de test op een later tijdstip nogmaals herhaald worden. Bijvoorbeeld door teveel oorsmeer in de gehoorgang.

Meer informatie over de gehoortest vind je op de website van RIVM.