Je hoeft jezelf geen overdreven beperkingen op te leggen wat betreft werk, voeding, lichaambeweging en seksualiteit. Het lichaam van een vrouw is erop gebouwd een kind te kunnen dragen. Dat neemt niet weg dat het soms een hele belasting is, zowel geestelijk als lichamelijk. Het kan zijn dat je niet meer alles in hetzelfde tempo en met hetzelfde gemak kan doen als voor de zwangerschap. Luister dan naar je lichaam en neem voldoende rust. Bedenk dat het een tijdelijke periode is en dat het ook niets mis is wat er allemaal in je lichaam gebeurt of gaat gebeuren.


Vitamines
Als je voor je zwangerschap foliumzuur slikt, verklein je de kans op een kind met een open ruggetje. Het advies is om al 4 weken voordat je zwanger wilt worden te beginnen met foliumzuur (dagelijks één tabletje van 0,4-0,5 mg). Ga hiermee door tot je 10 weken zwanger bent. Foliumzuur kun je zonder recept bij een drogist of apotheek kopen.

Ook wordt er in de winter geadviseerd om extra vitamine D te gebruiken gedurende je zwangerschap. Vrouwen met een donkere huidskleur wordt geadviseerd om alle seizoenen vitamine D te gebruiken. De aanbevolen dosering is 10microgram per dag.


Zwangeren die extra vitamines en mineralen willen gebruiken, wordt aangeraden een multi-preparaat speciaal voor zwangeren te kiezen en hiervan de aanbevolen dosis te gebruiken. Deze levert de goede hoeveelheid foliumzuur en vitamine D op en is veilig.


Voeding

Een goede voeding tijdens de zwangerschap is extra belangrijk. Gedurende de gehele zwangerschap is je kindje afhankelijk van de voeding die jij gebruikt. Dat betekent niet dat je tijdens je zwangerschap “voor twee” moet eten. Wel is het belangrijk dat je gevarieerd eet.
Tijdens de zwangerschap zijn er een aantal producten waarvan wij adviseren ze juist niet te eten of met mate te eten.


Toxoplasmose: Dit is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door een parasiet. Deze infectie kan tot aangeboren afwijkingen bij je kind leiden.Toxoplasmose voorkom je door:

  • geen half (rauw) vlees te eten, zoals (half) rauwe rosbief, biefstuk, tartaar, filet americain en ossenworst.

  • De kattenbak alleen met handschoenen te verschonen

  • Bij het werken in de tuin (of spelen in een zandbak) altijd handschoenen dragen

  • Groentes altijd goed wassen

Listeria: Dit is een bacterie die in kazen kan zitten die gemaakt zijn van rauwe melk. Ook in andere rauwe producten (zoals rauwe groente, kip, vis en vlees) kan de Listeria-bacterie groeien wanneer deze producten te lang worden bewaard in de koelkast. Volwassenen worden hier zelden ziek van, maar je kind is er wel gevoelig voor. Als de kaas van rauwe, ongepasteuriseerde melk is gemaakt, staat er meestal ''au lait cru'' op de verpakking. Deze mag je dan niet eten. Gepasteuriseerde of gesteriliseerde kazen mag je dus wel eten. Wees ook voorzichtig met gerookte vis in een vacuumverpakking. Hier wordt steeds vaker de Listeriabacterie gevonden. Koop daarom je rauwe of gerookte vis vers bij de visboer. (vette) Vis is overigens heel goed voor de hersenontwikkeling van jullie ongeboren kind!Vitamine A: Dit is op zich een goede vitamine, maar in de zwangerschap mag je er niet teveel van hebben. Een teveel aan vitamine A kan aangeboren afwijkingen bij je kind veroorzaken.Een teveel aan vitamine A voorkom je door:

  • Niet meer dan 1 keer per week lever te eten

  • Niet meer dan 1 keer per dag een boterham leverworst, leverpastei of iets dergelijks te eten

  • Eet of drink alleen multivitaminen die speciaal voor zwangeren zijn

Wil je meer lezen over voeding en zwangerschap dan kun je terecht op de website van het voedingscentrum

Roken, alcohol en drugs

Roken, alcohol en drugs kunnen een nadelige invloed hebben op je vruchtbaarheid, de zwangerschap en de gezondheid van je toekomstige kindje. Dat geldt ook voor meeroken. Dus als je de rook van iemand anders inademt. Roken, alcohol en drugs kunnen ook de vruchtbaarheid van je partner beïnvloeden. Tips en adviezen over stoppen met roken kan je vinden op in deze brochure. Hieronder kun je een filmpje bekijken waarin andere vrouwen hun ervaringen vertellen over stoppen met roken tijdens de zwangerschap.

 

Reizen
Vliegen mag in de zwangerschap tot een bepaald aantal weken. Dit hebben ze vast gesteld omdat ze willen voorkomen dat er een (vroegtijdige) bevalling in het vliegtuig zal plaatsvinden. De grens verschilt per vliegtuigmaatschappij, maar zal ongeveer rond de 30-34 weken liggen. Zit je nog voor deze grens dan is vliegen geen probleem, maar zorg wel dat je (op lange vluchten) veel beweegt en veel (water) drinkt.

Vaccinaties worden liever niet gedaan tijdens de zwangerschap. Vaccinaties die wel mogen in de zwangerschap zijn: Hepatitis B, tetanus en DTP. Probeer dus landen waar je andere vaccinaties voor nodig hebt te vermijden. Zo ook met malariagebieden. Anti-malaria medicatie zijn over het algemeen gevaarlijk voor het kind. Er bestaan wel veiligere middelen, maar die kunnen niet garanderen dat je geen malaria krijgt. Malaria tijdens de zwangerschap leidt tot bloedarmoede en vroeggeboorte. Let in andere landen ook altijd goed op hygiëne tijdens een vakantie. Vooral zwangeren lopen een verhoogd risico op diarree met uitdroging als gevolg. Check ook altijd hoe de medische voorzieningen zijn geregeld in het land van bestemming. Denk ook aan een reisverzekering en controleer in de polis of ze reizen tijdens de zwangerschap hebben opgenomen.


Zon
In de zwangerschap kun je door toename van hormonen en hierdoor een toename van pigment in je huid last krijgen van een zwangerschapsmasker. Dit zijn vlekker in het gezicht die pas na lange tijd weer weg trekken. Ook krijg je het in de zwangerschap eerder warm en raak je eerder oververhit. Ga dus niet in de volle zon zitten, draag een zonnehoed en gebruik zonnebrandcreme met een hoge beschermingsfactor.


Duiken

Van de Nederlandse vereniging van Duikgeneeskunde is het advies om niet te duiken in de zwangerschap. Het maakt hierbij niet uit hoeveel weken zwanger je bent.

Zuurstof uit een tank is van andere samenstelling dan de zuurstof in de lucht. Eigenlijk bevat te tank teveel zuurstof. Normaal is dit niet erg, maar als je zwanger bent deel je natuurlijk de zuurstof met je kind. Dan kan het zijn dat er zelfs aangeboren afwijkingen bij het kind kunnen optreden. Daarnaast is het mogelijk dat de vliezen breken of dat er een luchtembolie op treedt (een luchtbel in de bloedbaan) en dit is zeer gevaarlijk voor jou en natuurlijk de baby. Dus duiken pas weer na de zwangerschap!


Sporten

Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar sporten tijdens de zwangerschap. Hieruit is gebleken dat sporten tijdens de zwangerschap een positief gevolg kan hebben voor moeder en kind.

Sommige onderzoeken wezen uit dat er minder keizersnede en tang-of pompverlossingen worden gedaan bij vrouwen die rustig door sporten tijdens de zwangerschap. Er is geen verhoogd aantal miskramen of vroeggeboorten gezien bij sportende vrouwen. Om te blijven sporten moet je wel aan een aantal dingen goed in de gaten houden:

  • Je moet een gezonde ongecompliceerde zwangerschap hebben
  • Een half uur sporten is het beste
  • Als je zwangerschap vordert moet je minderen in de duur, frequentie en de intensiteit van de inspanningen
  • Bouw de activiteit op en stop niet abrupt.
  • Laat je pols niet teveel stijgen. Probeer je hartslag rond de 140-150 per min te houden
  • Luister naar je lichaam. Veel harde buiken vooral na het sporten kunnen een teken zijn dat je te intensief bent bezig geweest. Bespreek dit dan met ons.
  • Doe geen sporten met een hoog risico op stoten en vallen op je buik (zoals boksen of worstelen) of sporten op plaatsen waar minder zuurstof is (zoals bergbeklimmen, wandelen op grote hoogte, duiken of parachutespringen)
  • Wees voorzichtig; je hebt een groter risico op blessures door soepelere gewrichten en banden. Je hebt minder coördinatie en je balans verandert ook.

Dus ben je voor de zwangerschap al vertrouwd met een sport dan kun je die tijdens de zwangerschap meestal voortzetten, verlaag alleen je tempo en de duur. Heb je twijfel over je sport of andere vragen, vraag het gerust.