Iedereen ervaart pijn anders

Pijnstilling tijdens de bevalling

Dat bevallen gepaard gaat met pijn weet iedereen. De prangende vraag voor iedere zwangere vrouw is: hoe zal ik de pijn ervaren, kan ik de pijn aan? Deze onzekerheid kan tot ongerustheid en soms angst leiden. Opzien tegen de pijn is een normale reactie. Naarmate de geboorte dichterbij komt, wordt de wens dat je baby geboren echter steeds groter. Zo wint de wens het van de angst.

Pijnstilling is absoluut bespreekbaar. We hebben een goede samenwerking met het ziekenhuis waardoor de mogelijkheid voor pijnstilling laagdrempelig is. Als je kiest voor pijnstilling, dan is dat alleen in het ziekenhuis mogelijk. Je bevalling wordt begeleid door de gynaecoloog of verloskundige van het ziekenhuis. Wij zijn daar zelf dan niet meer bij. Er zijn verschillende mogelijkheden als het om pijnstilling gaat.

Mogelijkheden van pijnstilling

Eén van de mogelijkheden is een ruggenprik. Dit is een injectie in je onderrug met een combinatie van pijnstillende medicijnen. Bij deze pijnbehandeling heb je over het algemeen geen pijn meer in je onderlichaam.

Kortdurende pijnverlichting noemen we sedatie. Zo kun je een injectie krijgen met een morfineachtig preparaat dat ervoor zorgt dat je de weeën minder bewust voelt. De stof die wordt toegediend noemen we pethidine. De pijn is dan niet helemaal weg, maar de hoogste piek van de pijn wel. Een andere mogelijkheid van sedatie is remifentanil. Hierbij krijg je een infuus met een morfine-achtige stof.

Afhankelijk van hoe ver de ontsluiting gevorderd is, wordt in overleg met jullie besloten wat de beste mogelijkheid is. Je krijgt van ons een link naar de folder mee, waarin de voor- en nadelen over de verschillende mogelijkheden van pijnstilling worden besproken.

Maak je wensen en behoeften aan ons kenbaar, zodat wij weten wat je prettig vindt.

Algemene tips hoe je met de pijn kunt omgaan

Ook al is iedere vrouw anders, zijn er toch een paar algemene tips hoe je met de pijn kunt omgaan en de juiste ‘beval’ hormonen kan stimuleren:

• Zorg voor een veilige bevalplek waar mensen zijn die je graag erbij wilt hebben.
    Dat kan thuis of in het ziekenhuis zijn.
  • Vergeet niet, dat de weeën en pijn leiden tot de geboorte van je kind. Dit houdt de moed erin.
  • Ga niet tegen de pijn vechten. Probeer de pijn te aanvaarden.
  • Een wee duurt een minuut en daarna volgt een pauze waarin je weer ontspanning kunt vinden, probeer daar op te focussen.
  • Laat je niet afleiden door personen of een sfeer die je storen, zeg wat je stoort.
  • Concentreer je op jezelf en laat je niet afleiden, probeer innerlijke rust te vinden.
  • Maak je wensen en behoeften kenbaar, zeg wat je prettig vindt.
  • Ben je angstig of heb je zorgen, bespreek die.
  • Houd je lichaam warm.
  • Warm water – douchen of een bad- kan helpen de weeën beter op te vangen.
  • Massage van de onderrug, een warme douche of bad kan verzachtend werken.
  • Zoek de houding waarin je de weeën het beste op kunt vangen, blijf in beweging.